Blogg

Tilbake

Hvordan skal skipsfarten bli klimanøytral?

Skal skipsfarten bli klimanøytral innen 2050 må man bruke andre drivstoff enn diesel og råolje. Et alternativ som stadig oftere blir trukket fram er brenselceller og hydrogen. Dette er en teknologi som vil passe bra for norsk skipsfart.

Verdens handelsflåte skal bli nøytral

Ifølge Rederiforbundet foregår 80 % av verdenshandelen med skip. Om man ser bort fra enkelte norske ferger og fiskefartøy skjer framdriften av skipene ved hjelp av fossilt drivstoff, som tungolje og diesel. Fordelene er åpenbare. Det er billig og tilgjengelig overalt. Ulempen er like tydelig. Store utslipp av klimagasser. Mange rederier innfører derfor tiltak for å redusere utslippene fra skipene. Gjennom effektivisering kan man melde om 10 % reduksjon av klimagasser. Dette er isolert sett gledelig, men dersom man skal nå målet om nullutslipp i 2050 må det drastiske tiltak til.

Batterier blir ikke tilstrekkelig

Utfordringen for skipsfarten er lange strekninger. Batteri-elektriske løsninger som man kan bruke i andre deler av transportsektoren vil ikke fungere. Energitettheten er for lav og et batteri ville hatt utenomjordiske proposjoner. Man må derfor se på alternative energibærere.

Hydrogen

Et alternativ som blir stadig mer aktuelt er hydrogen. Ved å bruke brenselceller til å produsere elektrisitet om bord, kan man drive elmotorer helt utslippsfritt. Utfordringene er hovedsakelig knyttet til produksjon og distribusjon av hydrogen. Dersom vi skal se utstrakt bruk av brenselceller i skipsfarten er vi avhengig av anlegg og infrastruktur som kan tilgjengeliggjøre rimelig og klimavennlig hydrogen.
-Norge har unike forutsetninger for å få til dette. Norsk elektrisitet er i all hovedsak fornybar og tilgangen på råvarer er unik. Allerede i dag er det flere pågående prosjekter som skal sikre klimavennlig hydrogenproduksjon på kysten, både ved elektrolyse av vann og fra naturgass med integrert CO2 fangst, forteller Kristoffer Gjertsen, fagsjef i NEK.

Brenselcelle

Det foregår intensiv forskning for å utvikle brenselceller og tilpasse løsningene til dagens behov. Norsk industri er i ferd med å etablere seg innenfor både produksjon av brenselceller og systemleveranser til maritim sektor. For å skape trygghet og forutsigbarhet må løsningene standardiseres. Skipsfart er en global næring, så internasjonal standardisering vil være en stor fordel.

-Brenselceller er et område som har stor oppmerksomhet i IEC. NEK ser at brenselcelleteknologi kan løse mange av utfordringene man i dag har med utslipp. Spesielt gjelder dette for skipsfarten og langtransport på land. Vi kommer derfor til å trappe opp aktivitetene innenfor dette feltet. Et viktig skritt er å revitalisere standardiseringskomiteen NEK 105 – brenselceller og få flere medlemmer, avslutter Kristoffer Gjertsen.
NEK vil ta opp brenselceller på et gratis webinar 15. april klokken 10:00.

Les mer om webinaret og meld deg på!

Relaterte artikler

Se alle nyheter

Hva kan gå feil i en solcelleinstallasjon?

Dato
03.04.2025

Fremtiden for batterier i Norge

Dato
06.02.2025

Havvindforum er i gang!

Dato
31.10.2024
Tilbake

Beskyttelse mot cyberangrep er kritisk

Manglende datasikkerhet i offentlig og privat sektor gjør oss sårbare for cyberangrep. Ved å implementere de riktige grepene for cybersikkerhet kan faren minimeres.

Norske myndigheter og bedrifter har i den senere tid opplevd en rekke alvorlige hackerangrep. Angriperne har kommet seg inn i datasystemene til Stortinget, Universitetet i Tromsø og Hurtigruten. Dette viser hvor sårbare vi er for datainnbrudd dersom vi ikke har oppmerksomhet på cybersikkerhet, både innenfor privat og offentlig sektor.

Nylig ble manglende datasikkerhet hos flere helseforetak i Norge avslørt av et simulert dataangrep gjennomført av Riksrevisjonen. Det simulerte dataangrepet ga tilgang til store mengder sensitive helseopplysninger. Kritiske systemer og pasientopplysninger kunne blitt slettet, blokkert, manipulert eller stjålet.

Angrep mot amerikanske mål

I USA er det nå krise i offentlige etater etter de sofistikerte hackerangrepene de siste månedene, som gikk uoppdaget i mange måneder. Ingen vet hvor stor skade er skjedd. De amerikanske angrepene er rettet mot føderale byråer og et stort datasikkerhetsbyrå som har kontrakter med regjeringen og noen av de største selskapene i USA.

Trusselbildet er krevende. Hvordan kan vi forsvare oss? Hva er de nødvendige tiltakene?

Styringssystem for cybersikkerhet

Offentlige etater og de fleste private virksomheter kan bygge opp og forbedre sitt cyberforsvar ved å implementere NEK ISO/IEC 27001, som definerer en risikostyringsbasert tilnærming til å håndtere mennesker, prosesser, tjenester og teknologi. Gjennom et styringssystem for informasjonssikkerhet sikrer man konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet på virksomhetens data. NEK ISO/IEC 27001 hjelper organisasjoner med å håndtere risikoen for informasjonssikkerhet, inkludert trusler, sårbarheter og påvirkninger, samt utforme kontroller for å beskytte konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet av data og for å regulere tilgang til kritiske informasjonssystemer og nettverk.

-Både private og offentlige virksomheter bør ha en strategi for cybersikkerhet. Stadig mer spionasje og krigføring vil være i form av hacking og cyberangrep. Skal man minimere risikoen for tap av informasjon og driftsstans må man lage et forsvar. Dette forsvaret bør baseres på internasjonale standarder slik at man dekker alle nødvendige felt, sier Christer Varan, fagsjef for informasjonsteknologi i NEK.

Andre systemer, som for eksempel strømnettet, gir oss helt andre utfordringer. Strømnettet er et fysisk system som også har datainfrastruktur, et cybersystem. Cyber-fysiske systemer er veldig forskjellige fra datamaskiner, siden de integrerer beregningskomponenter, konstruksjon, nettverk og fysisk prosess. Det er for lett å overse operasjonelle begrensninger i sektorer som energi, helse og transport. En utfordring ligger i at industriell automatisering og kontrollsystemer (IACS) faktisk er laget for å gjøre det lettere å få tilgang fra forskjellige nettverk.

Forskjellige typer risiko

Systemene må hanskes med forskjellige typer risiko. For å kunne beskytte liv og helse, eller i tilfelle naturkatastrofe, må operatører motta nøyaktig og ferskt oppdatert informasjon. Da kan man raskt ta riktige avgjørelser i akutte situasjoner. Prioriteringer for fysiske miljøer fokuserer på helse, sikkerhet og miljø, mens IT-sikkerhet fokuserer på å beskytte konfidensialitet, integritet og datatilgang.

– Mens både IT og OT miljøene er opptatt av disse tre aspektene ved cybersikkerhet; CIA – confidentiality, integrity og access, er det en forskjell i prioriteringsrekkefølgen. Kompleksiteten for OT-systemer ligger i at de er cyber-fysiske systemer, sier fagsjef Christer Varan,

Internasjonale standarder gir løsninger på mange av disse utfordringene. For eksempel er NEK IEC 62443 designet for å holde fysiske systemer i gang. Den kan brukes i industrien, inkludert anlegg i kritisk infrastruktur, som for eksempel energi, helse og transport.

Det industrielle cybersikkerhetsprogrammet til IECEE – IEC System for Conformity Assessment Schemes for Electrotechnical Equipment and Components – tester og sertifiserer cybersikkerhet i industriell automatiseringssektor. Gjennom IECEE Conformity Assessment Scheme er det mulig å bli sertifisert i henhold til standarder i NEK IEC 62443-serien.

– Det nederlandske selskapet Signify er verdensledende innen smart belysning og LED, så vel som konvensjonell belysning. Signyfy har nylig blitt det første selskapet i denne bransjen som oppnår sertifisering i henhold til NEK IEC 62443-4-1:2018, gjennom IECEE, forteller Varan.

IoT spesielt utsatt for cyberangrep

Med det enorme antallet IoT-enheter som etterhvet omgir oss i dagliglivet har vi, som samfunn, også gjort oss mye, mye mer eksponert for cyberangrep.

Og mens industrielle/profesjonelle IoT installasjoner gjerne lener seg på NEK IEC 62443 har konsumentmarkedet inntil nylig stilt vesentlig svakere.

Dette forsøker ETSI å bøte på med den relativt nye standarden ETSI EN 303 645 Cyber Security for Consumer Internet of Things: Baseline Requirements.

Eksempler på IoT-produkter som denne standarden er beregnet på, er barneleker, babycall-utstyr, brannvarslingssystemer, dørlåser, alarmsystemer, vaskemaskiner, kjøleskap, TV, kameraer, høyttalere, bærbare helsesensorer og smarthussystemer.

-Introduksjonen av ETSI EN 303 645 har lagt grunnen for komiteen ETSI TC CYBER til å kunne utarbeide testspesifikasjon og implementeringsveiledning til denne standarden. Spesifikasjonen skal gjøre det enkelt for produsenter å følge standarden.Det vil jo være svært kjedelig om bedriftens kritiske systemer skulle bli hacket fordi noen har hengt et usikret termometer på bedriftens nettverk, avslutter Varan.

Mengden standarder som omhandler, eller har elementer av, cybersikkerhet er stadig økende. NEK kartlegger kontinuerlig standarder relatert til arbeid i IEC, ISO, CENELEC, CEN såvel som andre relaterte standarder. Her finner du kartleggingen. Merk at dette ikke er en uttømmende liste over cybersikkerhetsstandarder, men er fokusert på områder som berører NEKs standardiseringsområder.

Relaterte artikler

Se alle nyheter

NEK 703 – standarden for datasentre

Dato
19.11.2024

NEK 288:2024 - prosesser for livssyklus i tekniske systemer

Dato
18.09.2024

Teknologisk innovasjon gir digitale helsetjenester

Dato
03.09.2024
Tilbake

Elektrisk fremdrift er framtiden for skipsfarten

I Norge foregår det en ambisiøs elektrifisering av skipsfarten og stadig flere båter får installert store batteripakker for å erstatte bruk av fossilt drivstoff. For å ivareta sikkerhet og funksjon, samt å få ned kostnadene, er det viktig at installasjonene baseres på standarder.

skip hav bølger maritim

Ambisøse klimamål

Innen 2050 er målet at norsk skipsfart skal være klimanøytrale. Dette er ambisiøse mål fra en bransje som i dag er avhengig av diesel og tungolje for framdrift.

-Det er ingen tvil om at det kreves en kraftig endring i skipsfarten dersom man skal leve opp til målet om klimanøytralitet. I dag finnes det landstrømsanlegg langs store deler av kysten, men de store effektene får man først når man tar i bruk flere alternative drivstoff samtidig med elektrisk  framdrift, forteller Arild Røed, fagsjef i NEK og administrativ leder for IECs TC 18.

Norsk forskning gir resultater

Både i Norge og internasjonalt foregår det nå intens forskning for å finne løsninger på skipsfartens utfordringer med utslipp av klimagasser. Forskningen gjennom det norske Fellowship programmet har for eksempel medført at mange av supplyskipene på Nordsjøen har installert batteripakker. Batteripakkene blir brukt når båtene ligger til kai, de fungerer som ekstra kraft ved høye belastninger og som reservemotor ved dynamisk posisjonering (DP). Rederiene kan melde om 16 – 17% drivstoffbesparelse ved bruk av batterier.

– Det er ikke bare reduserte kostnader til drivstoff og mindre utslipp som er positive effekter med batterier. Vedlikeholdsutgiftene blir også redusert, mindre støy gir et bedre arbeidsmiljø og den raske responstiden gjør at skipene får bedre manøvreringsegenskaper fortsetter Røed.

Standardisering av maritime batteri-installasjoner

Norge er ledende i verden i bruk av batterier om bord i skip. Stadig flere fergestrekninger blir betjent av elektriske ferger, vi har eksempler på elektriske fiskebåter og supplyskipene baserer deler av driften på elektrisitet. Det er derfor naturlig at Norge tar et spesielt ansvar innenfor standardisering av batteri-installasjoner. I dag finnes det ikke noen internasjonale standarder som dekker skipenes spesielle behov for batteri. NEK har derfor, gjennom standardiseringskomiteen NK 18, tatt fram en norsk spesifikasjon. Denne vil fungere som metode fram til IEC lanserer en internasjonal standard. Spesifikasjonen, NEK NSPEK 411, er bygget på IECs generelle standard for Litium-Ion batterier IEC 62619 og beskriver tillegg og endringer som er nødvendig for et maritimt miljø.

-Utviklingen i Norge går så fort at vi ikke kunne vente på en IEC standard, men måtte dekke et umiddelbart behov. Vi tok derfor fram NEK NSPEK 411 slik at aktørene har en metode å forholde seg til. Denne har blitt lagt fram for IEC slik at den forhåpentligvis vil danne grunnlag for en internasjonal standard, avslutter Arild Røed.

Under NEKs webinar 18. mars vil man gå igjennom de aktuelle standardene for maritime batteri-installasjoner.

Les mer og meld deg på webinar!

Relaterte artikler

Se alle nyheter

Havvindforum er i gang!

Dato
31.10.2024

Internasjonal dag for verdens hav

Dato
07.06.2024

Havvindforum vil finne kravene til vindparkene

Dato
12.04.2024
Tilbake

Webinar om maritim navigasjon og radiokommunikasjon

Det er stor aktivitet innenfor standardisering av maritim navigasjon og radiokommunikasjon. For å sette lys på en del av de viktige endringene innenfor dette fagfeltet inviterer NEK til webinar 18. mars.

Den norske standardiseringskomiteen NK 80 arbeider med krav til utstyr og systemer for navigasjon og radiokommunikasjon. Under ledelse av Geir Lyngheim Olsen er komiteen ansvarlig for å fremme Norges syn og påvirke arbeidet til beste for norsk næringsliv i den internasjonale standardisering. Lyngheim Olsen er i dag innleid til Norwegian Electric Systems, som leverer energi- kontroll- og navigasjonssystemer til flere avanserte skip, inkludert Havila Kystruten. Han har vært sentral i både utviklingen av standardene, og i godkjenningen av et fullstendig Integrert navigasjonssystem (INS).

Krav til bruk av standard

I EUs Maritim Equipment Directive fra 2020 slås det fast at broutstyr som skal generere alarmer må være godkjent etter NEK IEC 62923. I praksis betyr dette at utstyr som ikke er godkjent etter denne standarden ikke kan plasseres om bord i EU/EØS skip etter 29. august 2021. Det betyr at de som ikke har gjort nødvendige endringer for å tilfredsstille standarden begynner nå å få dårlig tid.

Geir Lyngheim Olsen

Geir Lyngheim Olsen, leder av NK 80

-Tidligere har mange gjort en frivillig godkjenning opp mot IMO MSC302, men med en ny versjon av NEK IEC 62923 blir det satt strengere krav. Spesielt i forhold til redundans og støtte for gruppering av alarmer vil man merke at kravene er endret.  Dette er for å få en harmonisert håndtering av alarmer i et sentralt alarmhåndteringssystem (CAM) i stedet for «kakafoni» av alarmer på bro fortsetter Lyngheim Olsen.

INS integrert i NEK IEC 62923

INS (Integrated Navigational System) var den standarden som omtalte CAM før, men denne delen er nå tatt inn i NEK IEC 62923. Den har vært en viktig rettesnor for de som har ønsket å godkjenne et alarmhåndteringssystem da det frem til nå ikke har vært egne IEC-typegodkjenningsstandarder på dette.

-Vi venter på den nye utgaven av INS (Integrated Navigational System)- standarden NEK IEC 61924-2 som er revidert av IECs tekniske komite TC 80. I bransjen er denne regnet som en krevende standard å implementere. Det er kryssende funksjonskrav som omhandler blant annet ECDIS, Bro-Alarm, automatisk kontroll og nettverk forteller Geir Lyngheim Olsen. Det er ikke påkrevd med et INS-system om bord i skip; og de fleste seiler i dag med frittstående utstyr som ECDIS (Kartmaskin), RADAR, Autopilot m.m.

En INS kan både erstatte «frittstående utstyr», men og fungere som et «intelligent bindeledd» mellom slikt utstyr.  Dette vil øke situasjonsforståelsen på grunn av felles alarm, data- og sikkerhetsparametere mellom alle arbeidsstasjoner på bro.  Det er også forventet at på grunn av kravene til redundans, harmonisert sensorhåndtering, deling av data m.m. at INS vil være et mulig minimumskrav for videreutvikling av halv- og helautonome skip fremover.

NEK IEC 62923 viktig del av webinar

Under NEKs webinar 18. mars vil NEK IEC 62923 være en viktig del av agendaen og standardiseringskomiteens leder vil dele sin erfaring fra fagfeltet.

-Jeg har god erfaring fra koordinering av typegodkjenning opp mot disse standardene i krevende forhold. Dette har blant annet foregått til sjøs ute i Nordsjøen. Jeg har også lang erfaring i praktisk bruk av standarder i andre sammenhenger. Under webinaret 18 mars ser jeg fram til å dele noen av våre erfaringer med bruk av standarder fortsetter Lyngheim Olsen.

Les mer og meld deg på webinaret.

Relaterte artikler

Se alle nyheter

Havvindforum er i gang!

Dato
31.10.2024

Internasjonal dag for verdens hav

Dato
07.06.2024

Havvindforum vil finne kravene til vindparkene

Dato
12.04.2024
Tilbake

Gratis webinar 4. februar – Elektriske installasjoner i skip

NEK inviterer 4. februar til gratis webinar for å gå igjennom den nye utgaven av NEK 410 A -Elektriske installasjoner i skip. Det er 12 år siden forrige oppdatering og det har blitt foretatt mange endringer.

Ny utgave av NEK 410 A – Elektriske installasjoner i skip

Den sentrale standarden for elektriske installasjoner i skip, NEK 410, foreligger nå i ny utgave. Det er 12 år siden den forrige utgaven ble lansert og den nye versjonen av NEK 410 har en rekke endringer.

-Det har skjedd mye innenfor maritime elektroteknikk siden 2008. Under webinaret vil jeg gå igjennom endringer rundt utstyr, installasjon, verifikasjon og testing. For de som er involvert i elektriske installasjoner om bord i skip er dette en veldig god anledning til å få en innføring i endringene, forteller Jaro Aarseth som er prosjektleder i NEK.

Internasjonal standardisering

Innholdet i NEK 410 er basert på internasjonale standarder utarbeidet av IEC Technical Commitee TC 18. TC18 er en aktiv standardiseringskomite og de mange arbeidsgruppene behandler en rekke spørsmål som har påvirkning for sjøfart i Norge og internasjonalt for øvrig.

-Det er stor aktivitet innenfor TC18 på tross av at restriksjonene rundt covid-19 gir oss noen utfordringer. Aktiviteten betyr også at det blir foretatt flere endringer i IECs maritime standarder. Disse endringene vil påvirke det norske maritime miljøet. Mange av endringene er allerede tatt inn i NEK 410 A og ytterligere endringer vil komme i NEK 410 B som kommer i løpet av første halvår, sier Arild Røed som er fagsjef i NEK og administrativ leder av IEC TC18.

Standardisering av landstrøm

I Norge har man hatt stor oppmerksomhet på landstrøm og det er knyttet store forventninger til standarden for lavspente landstrømsforbindelser, IEC/IEEE 80005-3. Denne standarden vil gi reviderte krav til landstrømsforbindelser under 1kV.

-En samlet bransje ser fram til den forbedrede utgaven av landstrømsstandarden for lavspenning. Mye av innholdet i det tilgjengelige dokumentet NEK IEC PAS 80005-3 er for likt innholdet i høyspenningsstandarden IEC/IEEE 80005-1. Den nye utgaven vil stå mer på egne ben. NEK ser for seg å kunne gi ut NEK IEC/IEEE 80005-3 i 2022, fortsetter Arild Røed.

Les mer og meld deg på gratis webinar!

Relaterte artikler

Se alle nyheter

Støpsel på reise -hvorfor skal det være så vanskelig?

Dato
14.07.2025

Gratis veiledere fra NEK!

Dato
05.06.2025
Lyn fra mørk himmel

Lynbeskyttelse - ny utgave av NEK 320

Dato
02.06.2025
Tilbake

Hydrogen kan slå ut diesel

Brenselsceller basert på hydrogen vil i løpet av kort tid utgjøre et reelt alternativ til fossilt drivstoff for skip og tungtransport. For en bred utbredelse er man avhengig av felles løsninger og forutsigbarhet. NEK trapper derfor opp arbeidet med standardisering innenfor brenselceller og blåser nytt liv i komiteen NK 105 Brenselceller.

Asko

For å nå målene som er nedfelt i Paris-avtalen er vi avhengig av å erstatte fossilt drivstoff. For mindre kjøretøy har el-kraft tatt denne rollen mens det for skip, landbruksmaskiner, tungtransport og anleggsmaskiner fortsatt er diesel som er mer eller mindre enerådende.

Brenselceller

Et alternativ til fossilt drivstoff og forbrenningsmotorer, er bruk av brenselsceller. Ved å bruke hydrogen eller metanol som drivstoff vil en brenselcelle produsere elektrisitet, som vil kunne drive en elmotor. Selve prinsippet, som ligger bak brenselcelleteknologien, har vært kjent i 180 år. Allikevel var det først med romfartsindustrien man begynte å ta i bruk brenselceller i stor utstrekning. Det er spesielt det gunstige forholdet mellom energi og vekt som er attraktivt for bruk i romskip.

Stor internasjonal interesse

Det internasjonale energibyrået (IEA) slår fast i en rapport at interessen for hydrogen aldri har vært større. Spesielt innenfor skipsfart, tungtransport og luftfart trekkes hydrogen fram som en potensiell energibærer. Også i Norge er interessen for hydrogen stigende og den norske regjeringen har blant annet utarbeidet en egen hydrogen strategi. I strategien slås det fast at hydrogenproduksjon og utvikling av hydrogenteknologi kan bidra til verdiskapning i Norge.

Hydrogen produksjon

For at hydrogen skal være et relevant alternativ må det produseres med små eller ingen utslipp. I dag produseres hydrogen i vesentlig grad med naturgass som kilde, men også kull blir i stor grad brukt. Dette medfører store utslipp av CO2. På globalt nivå tilsvarer utslippene fra hydrogenproduksjon Storbritannia og Indonesias samlede utslipp av klimagasser. For at hydrogen skal bli et rent alternativ må man derfor bruke karbonfangst ved utvinning fra naturgass.

Ren hydrogen

Alternativet til naturgass er å fremstille hydrogen fra vann. I en slik prosess spaltes vann (H2O) til hydrogen(H) og oksygen (O2). Bruker man i tillegg fornybar energi til produksjonen vil hydrogen være 100% ren. Biproduktet oksygen kan lagres og brukes, for eksempel, på sykehus.

-Norge er i en god posisjon for produksjon av hydrogen. Vi har store forekomster av naturgass, som kan brukes i produksjonen. Dette krever imidlertid karbonfangst. For Norge vil sannsynligvis vann være en hensiktsmessig råvare. Kombinert med vår rene elektrisitet vil norsk hydrogen på sikt kunne være 100% ren, forteller Kristoffer Gjertsen som er fagsjef i NEK.

Brenselcelleteknologien i utvikling

Selv om hydrogen kan brukes til kraftproduksjon er det først og fremst aktuelt i forhold til fremdrift av transportmidler. Dette gjelder særlig for tyngre kjøretøy og fartøy, hvor batteri-elektrisk ikke er et reelt alternativ. Brenselceller og hydrogen vil i løpet av kort tid utgjør et reelt alternativ til fossile drivstoff for tungtransport og skipsfart. Det foregår et stort arbeid både internasjonalt og i Norge for å effektivisere teknologien bak brenselceller. Den norske regjeringen har bevilget midler for pilotprosjekter, som er tilgjengelig gjennom Innovasjon Norge og Enova. Asko er en av de bedriftene som har benyttet seg av dette og lanserte i 2020 en hydrogendrevet lastebil med støtte fra Enova.

Standardisering av brenselceller

I IEC er det stor aktivitet i standardiseringsarbeidet for brenselceller. Gjennom standardiseringen sikrer man løsninger som adopteres bredt. Arbeidet i IEC vil derfor ha stor betydning for utbredelsen av hydrogen som drivstoff både internasjonalt og i Norge. NEK ønsker derfor å trappe opp arbeidet med brenselceller i sitt standardiseringsarbeid. I første omgang betyr dette at man blåser nytt liv i standardiseringskomiteen NK105 Brenselceller.

-Gjennom NK 105 vil vi få direkte tilgang til arbeidet som gjøres internasjonalt. Dersom vi skal bruke brenselceller i Norge og utvikle egne systemer som vi selger internasjonalt, er det viktig at vi får en stemme i den internasjonale utviklingen av standarder. Dette vil bidra til trygge, funksjonelle og pålitelige anlegg, og bryte handelsbarrierer. NK 105 skal også være en arena for erfaringsutveksling og kompetanseheving blant aktørene innen brenselceller i Norge. Skal satsningen på brenselceller bli vellykket er man avhengig av forutsigbarhet for aktørene. Veien til dette går gjennom standardisering avslutter Kristoffer Gjertsen.

NEK ønsker flere medlemmer velkommen til NK 105 Brenselceller.

Slik blir du medlem.

Les om webinar for brenselceller.

Relaterte artikler

Se alle nyheter

Elbilbatterier kan få nytt liv

Dato
28.01.2025

NEK 600 i ny utgave sommeren 2025! 

Dato
19.11.2024
Eltransport trafikk veier samferdsel lastebil

Utfordringer og løsninger for elektrisk samferdsel

Dato
22.03.2024
Tilbake

Kristoffer Gjertsen – ny medarbeider i NEK

NEK har nå fått en ny medarbeider. 4. januar startet Kristoffer Gjertsen opp som ny fagsjef i NEK. Han vil arbeide med ulike fagfelt og er allerede i gang med å revitalisere standardiseringskomiteen NK 105 – Brenselsceller.

Kristoffer Gjertsen
Mona Tiller

Kristoffer Gjertsen begynte 4. januar i NEK. Han er ingeniør fra høyskolen i Sør-Trøndelag og har en master i systems engineering fra Universitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg. Etter utdannelse har Kristoffer arbeidet i Forsvaret og kommer nå fra stillingen som fagsjef i Forsvarsmateriell.

-Jeg hadde god kjennskap til NEK før jeg søkte på stillingen som fagsjef og anså organisasjonen som en attraktiv arbeidsgiver. Det som er spesielt attraktivt er det høye faglige nivået, som man finner både i administrasjonen og i standardiseringskomiteene. De 720 faglige ekspertene i komiteene utgjør et unikt faglig miljø, forteller Kristoffer Gjertsen.

Brenselsceller

Gjertsen vil i stillingen få ansvaret for flere fagfelt og er allerede i gang med å revitalisere NEKs arbeid med brenselsceller.

-En av mine første oppgaver er å starte opp komiteen for brenselsceller, NK 105. Bruken av brenselsceller blir stadig mer aktuelt innenfor tungtransport, skipsfart, landbruk og anleggsarbeid. Samtidig ser man også for seg at brenselsceller kan fungere som system for energilagring. Med Norges store oppmerksomhet rundt det grønne skifte er det viktig at vi er tilstede og kan påvirke det internasjonale standardiseringsarbeidet for brenselsceller, fortsetter Kristoffer.

Standarder for Forsvaret

Med sin bakgrunn fra Forsvaret vil Kristoffer også få et spesielt ansvar for å se på behovet for elektrotekniske standarder for Forsvaret og nød- og beredskapsetatene.

– Et felles behov for Forsvaret og beredskapsetatene er at utstyr og materiell må fungere som det skal uansett hvor og når det brukes. Dette kravet til pålitelighet er absolutt, og blir satt på prøve av vær, miljø og behovet for høy mobilitet.  I forhold til standardene for sivilt bruk kan det være behov for tilleggskrav, som tar hensyn til disse spesielle brukssituasjonene. Min plan er å etablere en standardiseringskomite for å se om det er behov for tilleggskrav til de ordinære standardene, avslutter Kristoffer Gjertsen.

Relaterte artikler

Se alle nyheter

Hva er forskjellen mellom en CENELEC- og en IEC-standard?

Dato
11.02.2025

Hvordan blir jeg komitemedlem i NEK?

Dato
10.02.2025

NEK lanserer NEK 801 - en ny standard for forsvar og beredskap! 

Dato
19.11.2024
Tilbake

Vær forberedt på flere lynnedslag!

Klimaendringene gjør at mange værfenomener forsterkes og opptrer hyppigere. Dette gjelder også for lynnedslag. NEK har gitt ut standardsamlingen NEK 320 – Lynvernanlegg som gir en metode for god beskyttelse mot skader av lynnedslag. 27. januar vil NEK presentere denne metoden i et webinar.

Hvert år kan vi forvente 120.000 lynnedslag i Norge. Klimaendringene med høyere temperaturer og mer nedbør gjør det sannsynlig at antall lynnedslag vil øke. Allerede nå betales det ut flere hundre millioner kroner årlig som erstatning for skader forårsaket av lynnedslag. Finans Norge kan melde om at utbetalingene stadig øker som en følge av teknologisk utstyr som er ømtålige for store spenningsendringer. Selv om forsikringene vanligvis dekker de fysiske tapene etter lynnedslag kan tapet av immaterielle verdier være stort. Tapt informasjon og ansatte som ikke får gjort arbeidsoppgavene sine kan stå for verdier som langt overgår de materielle. 

De store konsekvensene man kan møte ved et lynnedslag viser at lynvern bør være en del av alle byggeprosjekterNEK har derfor tatt fram standardsamlingen NEK 320 – Lynvernanlegg. De ulike delene i NEK 320 er basert på IEC standarder i serien 62305. Samlet får man en metode som tar en fra risikovurdering til installasjon, forteller Lars Ihler, fagsjef i NEK.  

Standardene i IEC 62305 serien, er tatt fram av noen av verdens fremste eksperter fra både byggebransjen, utstyrsleverandører og myndigheter. Metoden disse standardene til sammen danner er basert på «best practice» gjennom IECs globale nettverk.  

NEK vil 27. januar invitere til et webinar som vil ta deltakerne gjennom hele prosessen som NEK 320 Lynvernanlegg representerer. 

Dette webinaret vil gi en svært god oversikt over NEK 320. VI har fått med oss noen av Norges fremste eksperter innenfor fagfeltet og hver enkelt del vil bli behandlet. Dette er et webinar for alle som ønsker et innblikk i dette fagfeltet som bare vil bli viktigere og viktigere i tiden framover, avslutter Ihler. 

Les mer og meld deg på webinaret om lynvernanlegg. 

 

Relaterte artikler

Se alle nyheter

Hva kan gå feil i en solcelleinstallasjon?

Dato
03.04.2025
Nam nam

Er utstyret klart til "Vaffeldagen"?

Dato
25.03.2025

Beskyttelse mot lynnedslag

Dato
11.03.2025
Tilbake

Ny vegstandard vil spare penger

NEK lanserer 13. januar en ny standard, NEK 600 El og ekom i vegtrafikksystem. Den nye standarden er utviklet i samarbeid med Statens vegvesen og gir kravene for el og ekom i veganlegg. Årlig brukes det 6 milliarder kroner på el og ekom i norske veianlegg. Med den nye standarden forventes det sterkere konkurranse og lavere priser.

Samarbeid mellom NEK og Statens vegvesen

NEK og Statens vegvesen har gjennom 18 måneder samarbeidet om å utvikle en standard. Standarden gir kravene for å tilfredsstille Statens vegvesens vegnormal N601 Sikkerhetskrav for elektriske anlegg i- og langs offentlig veg. Den nye standarden heter NEK 600 El og ekom i vegtrafikksystem.

-Gjennom vårt samarbeid med NEK har vi fått tilgang til et større faglig nettverk, som gir et oss et styrket bransjesamarbeid. Vi får dermed en bred, felles forståelse av kravene og det vil bli lettere å oppnå forskriftskravene, forteller Morten Wright Hansen, seksjonssjef på Inspeksjon og sikkerhet i Myndighet og regelverk i Vegdirektoratet

NEK 600 – metode for sikkerhetskrav

Statens vegvesen har parallelt revidert vegnormen N601 Sikkerhetskrav for elektriske anlegg i- og langs offentlig veg. N601 vil i revidert form bare stille funksjonelle sikkerhetskrav og ikke inneholde detaljerte tekniske krav til utførelse. Vegnormen vil henvise til NEK 600 som metode for å oppnå sikkerhetskravene. Bruken av den nye standarden vil derfor gjelde alle offentlige veier og gater i Norge og vil påvirke en samlet bransje.

-Det har vært en komite bestående av nærmere 50 eksperter fra alle fagmiljøer innenfor veg, el og ekom som har utviklet NEK 600. I denne prosessen har alle involvert fått framføre sine synspunkter til diskusjon. Resultatet er at det hersker bred forståelse og konsensus om kravene i standarden, sier Leif Aanensen som er adm. dir i NEK.

Kostandene vil gå ned med NEK 600

Årlig brukes det cirka 6 milliarder kroner på el og ekom i norske veganlegg. Dette tallet omfatter nybygg, oppgraderinger og vedlikehold. Når anbudsinnbydelser baseres på standarder, vil anbudene bli transparente og det vil gi økt konkurranse.

-Det forventes at det vil bli en mer likeverdig og styrket konkurranse når man må levere anbud som baseres på en standard. En standard gir lite rom for tolkning og det vil være enklere å sammenligne de ulike anbudene. Erfaringene viser at standarder gir økt forutsigbarhet for partene. Dette innebærer færre konflikter og at kostnadene går ned. I praksis betyr det at man kan få mer veg for pengene, avslutter Leif Aanensen.

Relaterte artikler

Se alle nyheter

Elbilbatterier kan få nytt liv

Dato
28.01.2025

NEK 600 i ny utgave sommeren 2025! 

Dato
19.11.2024
Eltransport trafikk veier samferdsel lastebil

Utfordringer og løsninger for elektrisk samferdsel

Dato
22.03.2024
Tilbake

Klimaplan krever elektrifisering av Norge

Regjeringen legger i sin klimaplan opp til å redusere Norges utslipp med 50 – 55 % innen 2030 . Dette kan bare skje gjennom en elektrifisering av flere sektorer som transport, skipsfart og landbruk hevder NEKs administrerende direktør, Leif Aaanensen.

Krever elektrifisering

Regjeringen la fredag 8. januar fram sin klimaplan for at Norge skal bli et nullutslippsland og stadfestet målet om en reduksjon av utslippene på 50-55% innen 2030. Samtidig presenterte man også det langsiktige målet om å redusere de norske utslippene med 90 – 95 % innen 2050.

-Dette kan ikke skje uten en massiv dreining mot elektrisk kraft i mange sektorer. Både innenfor luft-, sjø- og landtransport, bygg- og anlegg samt landbruket er fossilt drivlinje nesten enerådende i dag. Om disse sektorene skal være med på dugnaden må det til en sterkere overgang til bruk av elektrisk energi, enten som en direkte energikilde eller i produksjonen av alternative drivstoff som for eksempel hydrogen, forteller Leif Aanensen, adm dir i NEK.

Infrastruktur for elektrisk transport mangler

I dag finnes det begrenset infrastruktur for elektrisk transport og i stor grad bare for private biler og lokal kollektivtrafikk. Om ambisjonene skal nås må en kraftig utbygging av infrastrukturen for lading finne sted.

-Utfordringene med å etablere en god nasjonal infrastruktur for elektrisk transport må håndteres planmessig. Uten standardiserte løsninger vil vi ha vanskeligheter med å nå de ambisiøse målene. Standardiserte løsninger vil gi forutsigbarhet for alle aktørene, kostnadene kan holdes nede og lærekurven vil være brattere, fortsetter Aanensen.

Løsninger for elektrifisering

NEK har gjennom flere år arbeidet mot å finne løsninger som vil bidra til å elektrifisere skipsfarten gjennom Landstrømsforum. Landstrømsforum er et samarbeidsprosjekt med Enova. Forumet har skapt stort engasjement og store deler av maritimbransje er medlemmer. NEK etablerte også Eltransportforum i 2020 som arbeider med å finne løsninger som vil bidra til en elektrifisering av transport- og anleggsbransjen.

-NEK har sammen med en rekke interessenter arbeidet med fjerne tekniske hindre og finne løsninger for å elektrifisere skipsfarten. Erfaringene fra Landstrømsforum har vi tatt med oss i Eltransportforum, som hadde sin etablering i juni 2020. Gjennom forumene samler vi et bredt felt av interessenter, slik at vi kan belyse problemstillingene fra flere synsvinkler. Vi har vurderer også å invitere til samarbeid med landbrukssektoren med å finne løsninger for å elektrifiseringen av landbruket. Det er trolig store synergieffekter ved å se på disse sektorene samlet og dette vil være en del av leveransene vi vil ha i forumene, avslutter Leif Aanensen.

Relaterte artikler

Se alle nyheter

Elbilbatterier kan få nytt liv

Dato
28.01.2025

NEK 600 i ny utgave sommeren 2025! 

Dato
19.11.2024
Eltransport trafikk veier samferdsel lastebil

Utfordringer og løsninger for elektrisk samferdsel

Dato
22.03.2024