Alkolås
En svært aktuell komite i NEK er NEK/NK BTTF 116-2 Alkolås for motorkjøretøy. Komiteen har 10 medlemmer i Norge.
En aktiv gruppe som representerer et tverrfaglig snitt av yrkessjåfører og trafikkforbund. Fagkomiteen ivaretar interessene til ca. 400.000 norske yrkessjåfører. CENELEC har i mange år arbeidet med å lage standarder for alkolås. EU-Parlamentet besluttet i 2011 at et nytt direktiv skal bygge på standarder fra CENELEC. Gjennom CENELEC og NEK/NK BTTF 116-2 har Norge fått anledning til å påvirke og bidra. Et utkast skal legges fram for EU-Parlamentet i 2013. Det settes krav til kvalitet, teknologisikkerhet, funksjonskrav, brukergrensesnitt og jus. Fagkomiteen skal utarbeide felles teknologistandarder for alkolås for EU/EØS og Nord Amerika. Mange land har innført krav til alkolås på ulike nivå.
Utvikling i ulike land
Canada: Alkolås for fyllekjørere – privat og offentlig program.
EU: Direktiv alkolås i komm.kjøretøyer etter 2015,alle etter 2020.
Frankrike: 01.01.2013: Alkolåskrav, busser, komm.kjøretøyer
Finland: 01.08.2011: Alkolåskrav i skolebusser.
Nederland: Alkolås for fyllekjørere, avventer EU
Norge: SVV tjenestebiler, div. transportselskaper, alkolås for fyllekjørere, .
Tyskland Tester, buss/lastebil, avventer EU
Spania: Tester, busser/lastebil, positivt, avventer EU
Sverige: Ca.80.000 alkolås, skolebusser, fyllekjørere, off. tjenestekjøretøyer
Normer fra CENELEC om alkolås for motorkjøretøy
NEK EN 50436-1: 2005 NEK EN 50436-2:2007 NEK EN 50436-3:2010
Se klippet på TV2
Følgende medlemmer i NEK/NK BTTF 116-2 deltok
i TV2 innslaget: Bjarne Eikefjord, Geir Kvam og Sonja Sporstøl.