Landstrøm i vinden

Det er stor aktivitet i norske havner for å redusere utslipp av klima- og miljøgasser. Nylig åpnet Oslo Havn sitt andre landstrømanlegg og har dermed et tilbud til alle utenlandsfergene. 

Båter fra DFDS og Stena Line bruker det nye anlegget for landstrøm

Det nye landstrømanlegget på Vippetangen er nå klart for DFDS og Stena Line

Oslo Havn

8. januar 2019 åpnet Oslo Havn ett nytt anlegg for landstrøm ved Vippetangen. Det nye anlegget vil gi strøm til DFDS og Stena Line fergene når de ligger til land. Skipene trenger derfor ikke bruke dieselaggregatene for å produsere elektrisitet. Reduksjonen i CO2 utslipp tilsvarer utslippene fra 1.300 biler. Color Line har siden 2011 brukt landstrømanlegget på Filipstad. Landstrømanleggene er en viktig bidragsyter for å nå Oslo Havns mål om 85% reduksjon i utslippene av CO2 innen 2030.

-Det er gledelig å se at Oslo Havn nå lanserer sitt andre landstrømanlegg og er et godt eksempel på aktiviteten i norske havner. Når Nesoddbåtene blir elektriske i løpet av 2019 har Oslo Havn virkelig tatt store skritt, sier Arild Røed, fagsjef for maritime elinstallasjoner i Norsk Elektroteknisk Komite (NEK).

Oslo er ikke alene om å satse på landstrøm. Stadig flere havner langs kysten kan nå tilby elektrisitet til skip som ligger til kai. Støtteordninger gjennom, blant annet Enova, sikrer et høyt tempo i arbeidet med å redusere utslippene fra skipsfarten. Gjennom Landstrømsforum arbeider NEK sammen med Enova, for å avdekke utfordringer og finne løsninger for at både store og mindre havner skal kunne tilby landstrøm i enda større utstrekning.

-Å kunne tilby landstrøm til alle er ikke uten skjær i sjøen. Vårt mål er hjelpe aktørene markedet til å komme sammen og finne løsninger som gir fordeler både for Havneeier og Rederi. For å lykkes i et større perspektiv er det avgjørende med bruk av standardiserte løsninger som markedet slutter seg til. Dette vil gir forutsigbarhet for alle parter og sikrer en bærekraftig utvikling, avslutter Røed.

Les mer om Landstrømsforum