Henger installatøren med?
Under Nelfos Elsikkerhetskonferanse hevdet Leif T. Aanensen, adm dir i Norsk Elektroteknisk Komite (NEK) at økt bruk av sensorer, IoT og automatiserte styringssystemer setter nye krav til installatøren. For de som henger med på utviklingen vil det være enorme muligheter. Kunden har behov for rådgivning og denne rollen kan installatøren ta.
Under åpningen av Nelfos Elsikkerhetskonferanse var det Leif Aanensen, administrerende direktør for NEK som var først ute. Han spådde i sitt innlegg at installatørbransjen står foran et skifte. Det blir stadig lansert elektroteknisk utstyr som tar i bruk sensorer og IoT for automatisering av ulike funksjoner. Mange av disse kan styres via apper, men stadig flere bruker stemme og bevegelse som styringsverktøy. Felles er at selv enkle komponenter som for eksempel lyspærer nå inneholder kommunikasjonsutstyr. Henger installatøren med på dette?
Ny rolle for installatøren
I sitt innlegg hevdet Aanensen at det er stor avstand mellom kundenes preferanser og hva den gjennomsnittlige installatørens tilbyr. Når kunden ønsker råd om et hjem mer automatisert gjennom bruk av åpen og kjent teknologi, kan man oppleve å bli anbefalt en tur til detaljistene, istedenfor at installatøren selv tar en aktiv rolle. Mange installatører begrenser sin rådgivning til valg av antall kurser, stikkontakter, lampepunkter og type brytere. Dette holder ikke i dag og vil heller ikke holde i framtiden, hevdet Aanensen. Han rådet Installatørene til å innta en aktiv rolle som rådgiver og systemintegrator. Forbruker har forventninger til installatørens kompetanse. Blir ikke denne forventningen tilfredsstilt vil man se seg om etter andre som kan fylle dette behovet. Dette kan innbefatte løsninger som kan medføre at forbruker og produsent hopper over installatør og snakker sammen direkte. Med det resultat at installatør går glipp av en verdifull del av verdikjeden.
Enorme muligheter for installatøren
Installatørene må gripe ballen, få den i spill og se de enorme mulighetene som ligger i å ta rollen som rådgiver. Ikke bare vil man styrke sitt faglige renomme, men det ligger store forretningsmuligheter i å tilby kundene løsninger som er framtidsrettet og automatiserte. I dag ønsker forbruker å kunne styre varme, lys og mange andre funksjoner uten å gå veien om brytere. De vil i økende grad ønske avanserte alarmsystemer, helse- og velferdsteknologier, robotteknologi og andre høyteknologiløsninger. Dette er avanserte systemer som trenger integrasjon, og her må installatøren kjenne sin besøkelsestid, fortsatte Aanensen.
Anbefalinger fra installatøren veier fortsatt tungt, og det vil de også gjøre i fremtiden om man setter kundens preferanser i førersetet og agerer deretter. Å være rådgiver medfører et ansvar og med dette ansvaret følger en løpende faglig oppdatering. Samtidig gir det også lojalitet fra kunder som setter pris på god rådgivning. Gode råd legger dessuten grunnlaget for langvarige relasjoner – i hele installasjonens levetid, la Aanensen til.