Tilbake

Krav til støtte for «Bridge alert» i Maritimt utstyrsdirektiv

Tekst: Geir Lyngheim Olsen (komiteleder NK 80) og Jan Sølve Stømer (NEK fagsjef maritim)

Maritimt utstyrsdirektiv skal sørge for felles krav til utstyr om bord på skip i EU og EØS. Gjennomføringsforordningen 2021/1158 konsentrere seg om rattmerking, og henviser til internasjonale standarder for krav til varsel på bro. Hensikten med kravene er å bedre arbeidssituasjonen for navigatørene på broen, og er en del av Bridge Alert Management (BAM).

EUs maritimt utstyrsdirektiv 2014/90 (MarED) fyller 10 år i juli 2024. Formålet med EU maritimt utstyrsdirektiv er blant annet å sørge for felles krav til utstyr innenfor EU/EØS, og på tvers av klasseselskaper.

Standarder for varsel på bro

EUs gjennomføringsforordning 2021/1158 omhandler rattmerking i henhold til  MarED 2014/90. Forordningen krever at utstyr for navigasjons og radiokommunikasjons på bro, som kan gi varsel, skal samsvare med standardene IEC 62923-1:2018 og IEC 62923-2:2018. Varsel eller «Alerts» er i denne sammenhengen delt inn i alarm, warning og caution.

Standardene er utarbeidet av IEC TC 80 basert på IMO Maritime Safety Committee MSC.302(87), og inneholder krav til Bridge Alert Management (BAM):

IEC 62923-1:2018

Maritime navigation and radiocommunication equipment and systems – Bridge alert management Part 1: Operational and performance requirements, methods of testing and required test results.

IEC 62923-1 omhandler hvordan relevant utstyr skal håndtere varslinger (presentasjon, interaktivitet, protokoll og testmetoder).

IEC 62923-2:2018

Maritime navigation and radiocommunication equipment and systems – Bridge alert management Part 2: Alert and cluster identifiers and other additional features.

IEC 62923-2 gir forslag til relevante varslinger fra broutstyr, tilhørende grupper/identifikasjon og mulige fremtidige grupperinger som for eksempel maskin, bro og hotell.

Det ble gitt god friste for å ta standardene i bruk, men etter 29. august 2021 krever MarED at standardene skal brukes.

Formål

Formålet med IMO MSC.302(87) og IEC 62923-1/-2 er å forbedre håndtering, distribusjon og presentasjon av varsler. Samtidig harmoniserer prioritet, klassifisering, håndtering, distribusjon og presentasjon av disse. På den måten kan bro-personell fokusere på sikker operasjon av skipet. Dette gjør at man umiddelbart identifisere situasjoner som krever at man må ta aksjon.

Myndighetskrav om sertifisering etter denne standarden forventes å bidra til en bedre arbeidssituasjon for navigatørene på bro. Dette gjelder spesielt i krevende situasjoner hvor en har flere varslingskilder.

Utstyrsprodusentenes ansvar

Utstyrsprodusentene er ansvarlige for at de produktene de produserer, rattmerker og selger på EU/EØS-markedet møter de kravene som til enhver tid gjelder i direktivet og dets gjennomføringsforordninger. Alt utstyr som skal rattmerkes må være dekket av gyldige sertifikater som bekrefter samsvar med de spesifiserte versjonene av standardene som gjelder for det aktuelle utstyret.

Skipsverftenes ansvar

Skipsverftene må på sin side sørge for at utstyr med gyldige sertifikater blir installert. Merk at sertifikatenes gyldighet ikke bare er gitt ut fra utløpsdato, men skal også samsvar med riktige versjoner av standarder.

Alt utstyr skal dokumenteres

I gjennomføringsforordningen 2021/1158 føres det en tabell over alt utstyret som omfattes. Tabellen angir referanse til hvilke standarder som gjelder, inkludert overgangsdatoer. I kolonne seks i tabellene angis det en dato for last placement on board, som kan bety ett av følgende avhengig av markering i kolonne seks:

(i)           first installation of the equipment in its functional position on board an EU ship

(ii)          first installation of the equipment in its functional position or stowing in its functional position on board an EU ship

(iii)         delivery of the equipment to the shipyard if this takes place within 30 months before the first installation of the equipment in its functional position

I tabell 4 (Navigation equipment) er det, i denne utgaven, i kolonne seks kun markert for alternativ (i) for last placement on board. Dette medfører at for denne typen utstyr tillates det ikke å installere utstyr som er levert til verft før fristen dersom utstyret ikke følger BAM standardene som spesifisert. I tabell 5 for radioutstyr er det imidlertid en del ikke-samsvarende utstyr som kan ha vært levert til verft før fristen og som da kan installeres i løpet av 30 måneder.

Veiledning for standardisering og design

NEK IEC PAS 62923-101 Guideline on implimentation ble gitt ut i 2022. Denne gir hovedsakelig støtte til arbeidsgrupper innen standardisering for å inkludere varslingskrav i standarder i tråd med Bridge Alert Management (BAM). I tillegg støtter den designere i å implementere varslingsegenskaper slik at de samsvarer med BAM-kravene. Dokumentet er ment å gi veiledning, når intensjonen er å implementere BAM i henhold til IMO-resolusjon MSC.302(87).

 

 

Les mer om NEK IEC PAS 62923-101