Tilbake

Selvkjørende biler fortrenger sjåføren

Se for deg noen som ikke har kjørt en bil de siste 30 årene. Bak rattet i en moderne bil i dag ville denne personen bli totalforvirret i forsøket på å finne ut av all elektronikken inni. Talestyring, selvkjørende biler og til og med GPS-navigasjon var fortsatt ren science fiction på 1980-tallet.

Heads-up-display i sammenkoblede biler

Sammenkoblede, selvkjørende biler i anmarsj

Transportsektoren har gjennomgått, og gjennomgår fortsatt, drastiske endringer, særlig veitransport. Kunstig intelligens kommer til å gjøre veiene tryggere og mer effektive; Biometri kommer til å spille en viktig rolle i å legge til rette for kjøretøyets tilgang og sikkerhet; Bilde- og videoanalyse og kunstig intelligens har også en god fremtid i møte når sektoren beveger seg mot tilkoblede og autonome kjøretøyer.

Sikkerhetsrisiko

Fordi kjøretøy blir “datamaskiner på hjul”, kommuniserer med andre biler og mottar trafikkinformasjon, blir beskyttelsen av disse systemene mot ondsinnede angrep en stor sikkerhetstrussel. Det er en skremmende oppgave som ikke kommer til å løses med det første, og som vil trenge et nært og konstant samarbeid mellom en rekke organisasjoner, bilindustrien og produsenter av originalutstyr (OEM), programvarefirmaer og leverandører av sikkerhetsløsninger.

Effektiv strømforsyning

Fremtiden for bilen går mot energieffektivitet. Alle bilprodusenter tilbyr nå hybrid-, el- eller brenselcellebiler i tillegg til vanlige drivstoffdrevne biler.

Antall elbiler på veiene våre vokser, men de viktigste problemene forblir lading og rekkevidde. Noen få land har allerede investert i installasjon av nok ladestasjoner for å sikre at elbiler ikke går tom for strøm i midten av ingensteds. Men forsatt gjenstår mye før verden er godt nok utstyrt på den fronten.

Trådløs strømoverføring for å lade elektriske kjøretøyer dukker opp som et attraktivt forslag i mange tilfeller, for eksempel når det kommer til bytransport. Flere prosjekter som omhandler trådløs lading pågår i Europa, USA og Asia, som tillater bussflåter å lade opp under kjøring eller på bussholdeplasser underveis. Trådløs lading viser seg også å være en ressurs i utviklingen av det personbilmarkedet.

Standardisering på disse områdene vil kreve innovative tilnærminger og samarbeid med andre standardiseringsorganer når teknologiene spenner seg over flere områder.

Original artikkel: http://iecetech.org/Editorial/2017-03/To-drive-or-not-to-drive

Relaterte artikler

Se alle nyheter

Utfordringer og løsninger for elektrisk samferdsel

Dato
22.03.2024

Håkon Rem – ny styreleder i NEK

Dato
27.02.2024

Et historisk blikk på IEC TC 3 

Dato
24.01.2024