Tilbake

3 tips for økt cybersikkerhet

Etter pandemien er det mange som fortsatt jobber hjemmefra. Med økt tilstedeværelse i hjemmet, øker også risikoen for hacking på grunn av blant annet usikre nettsted. Derfor vil vi dele noen tips som om hvordan du kan øke cybersikkerhet hjemme hos deg selv.

Men, hva er egentlig cybersikkerhet?

I utgangspunktet finnes det ingen klar definisjon på hva cybersikkerhet faktisk er. Kort forklart er cybersikkerhet – eller digital sikkerhet, praksisen å beskytte digital informasjon og digitale enheter. Hvordan du gjør det, kan du lese om videre i artikkelen.

 

1. Bruk av Wi-Fi

Mange bruker sitt eget nett når de jobber hjemmefra. Ofte er private nett ikke like sikre som arbeidsplassens, og kan føre til økt risiko og forsøk til hacking og overvåking av data.

For å øke nettsikkerheten hjemme burde du bruke en kryptert ruter eller VPN, altså et virtuelt privat nettverk. VPN er som en slags tunnel mellom en ekstern server og din enhet, som stokker om all data og transporterer det til kodespråk – altså kryptering, som gjør dataen uleselig for eksterne brukere uten riktig tilgang. På denne måten blir det mye vanskeligere for uvedkomne å få tilgang til din informasjon. Vi anbefaler å bruke av krypteringstyper som WPA2 eller WPA3.

Er du usikker på om ruteren er kryptert, bør du heller bruke mobildata gjennom telefonen. Det er også viktig at ruteren har et sterkt passord, gjerne en kombinasjon av små og store bokstaver, tall og spesialtegn.

 

2. Lenker

Lenker er ofte fristende å trykke på. De tar deg ofte til det presise stedet du ønsker og er veldig enkelt å bruke. I dag får vi lenker tilsendt overalt, på e-post, SMS og på nettsider – og er i utgangspunktet relativt sikkert. Men, vær observant på hvem avsenderen er og hvordan lenken ser ut. Lange lenker med merkelige kombinasjoner og fra ukjente avsendere bør du ikke trykke på.

Har du fått skattemeldingen din enda? Husk at banker og myndigheter aldri sender ut lenker på SMS, så hvis du har fått en SMS fra banken din med en lenke – skal du ikke trykke på den. 

 

3.Totrinnsautorisering

Konseptet totrinnsautorisering er relativt nytt, men mange har allerede kjennskap til dette og bruker det ofte. Totrinnsautorisering er ekstra steg og sikkerhetsnivå for innlogging på kontoer, gjennom å få tilsendt en kode på SMS, i en app eller ved bruk av en sikkerhetsnøkkel når du skal logge inn på en konto. Dette gjør det enda vanskeligere for uvedkommende å få tilgang til en konto.

Den vanligste metoden for totrinnsautorisering er å få koden tilsendt på SMS. Vær observant på at koder sendt på SMS til tider kan ta lang tid å få tilsendt, og innimellom kommer ikke SMS i det hele tatt. I tillegg bruker mange hackere teknikker for å få tilgang til mobilabonnement med SMS og får tak i kodene. Til tross for at SMS er den minst trygge måten for totrinnsautorisering, er det fortsatt mye bedre enn å ikke bruke det.

Å bruke en app, er derimot mye tryggere. Appene genererer engangskoder og det finnes mange ulike apper å velge mellom, så som Google Authenticator, Authy og Microsoft Authenticator. Disse appene finner du enkelt i App Store og Google Play. Hvis du vil være helt på den sikre siden, kan du bruke en USB-enhet som en sikkerhetsnøkkel, som ikke trenger en kode. Det er dagens sikreste metode.

 

Konklusjon for en tryggere arbeidssituasjon på hjemmekontoret

  • Arbeidsplassen bør ha gode retningslinjer for bruk av PC på hjemmekontor
  • Bruk VPN, ha avanserte passord i kombinasjon med totrinnautorisering
  • Logg av datamaskinen når du ikke bruker den
  • Ikke bruk privat PC-utsyr på jobb, bruk jobbutstyr i størst mulig grad
  • Gi beskjed til IT-personell hvis det skjer noe unormalt med din PC
  • Ha tilgang til kvalifisert hjelp